Diagnostic Service Verblauw

Wat is een PTSS?

Klachten na een traumatische gebeurtenis gaan bij een groot deel van de mensen geleidelijk over. Zij verwerken het trauma en pakken hun leven weer op.
Wanneer je een PTSS hebt, heb je het trauma niet verwerkt. Je houdt klachten of krijgt jaren later ineens klachten.
Bij ongeveer 20% van de mensen met een trauma is dit het geval. Bij hen is er sprake van een posttraumatische stressstoornis. Een PTSS is een angststoornis.
Na de traumatische gebeurtenis blijft je angst bestaan. Je lijf en je geest zijn constant alert op een gevaar dat er niet meer is.
Je lichaam staat onder spanning, je schrikt snel en je bent waakzaam. Ook kan je je snel bedreigd voelen en je daardoor terugtrekken.
Hierdoor loop je het risico om de grip op het leven te verliezen.
Daarnaast kan je last hebben van herbelevingen van het trauma door nachtmerries of herinneringen en vermijd je gevoelens of zaken die jou aan het trauma doen denken.

Omgaan met PTSS

Een PTSS kan je leven ontwrichten. Je bent angstig, gespannen en herinneringen aan het trauma kunnen zich opeens opdringen.
Het kan zijn dat je niet meer kan werken of naar school kan gaan. Ook kunnen je relaties met anderen moeizaam worden.
Het is van belang om hulp te zoeken bij een PTSS. Lentis kan je deze hulp bieden.
Ook kan je hulp vragen aan je huisarts en steun zoeken bij lotgenoten of familie of vrienden.
Zelf zijn er ook een aantal dingen je kan doen om de invloed van PTSS op je leven te verminderen.

PTSS

Kenmerken van PTSS na een trauma (Post Traumatische Stress Stoornis)
  • nachtmerries.
  • slaapproblemen.
  • last van prikkelbaarheid.
  • soms last van woede-uitbarstingen.
  • op de hoede zijn, altijd waakzaam zijn.
  • concentratieproblemen.
  • schrikachtig zijn.
  • vermijdingsgedrag.

Verschil PTSS en andere psychische stoornissen

Het verschil tussen PTSS en andere psychische stoornissen is dat een PTSS altijd een direct gevolg is van een trauma.
Bij andere stoornissen kunnen negatieve gebeurtenissen in iemands leven ook een rol spelen, maar is de stoornis niet een direct gevolg van een trauma.
Ook vermijd je bij PTSS niet het trauma zelf, maar de herinnering eraan.
Dit doe je door bijvoorbeeld plekken te vermijden die je aan het trauma doen herinneren of (on)bewust herinneringen weg te drukken.

Soorten stressstoornissen

Er zijn verschillende soorten stress stoornissen, de indicatie hangt af van de duur van de stoornis:

Acute stressstoornis: minimaal 2 dagen en maximaal vier weken
Acute PTSS: duur korter dan 3 maanden
Chronische PTSS: duur langer dan 3 maanden
Als je het trauma niet verwerkt kan een posttraumatische stressstoornis erg lang doorwerken.
Zo had 15 tot 25% van de mensen die door ervaringen in de Tweede Wereldoorlog een PTTS kregen er na vijftig jaar nog last van.

Klassieke PTSS en complexe PTSS?

Het kan ook zijn dat je een complexe PTSS ontwikkelt. Deze stoornis kan voorkomen wanneer je vroeg je in leven een traumatische gebeurtenis meemaakt.
Ook kan deze ontstaan wanneer je vaak en/of langdurig schokkende gebeurtenissen meemaakt.
De symptomen bij een complexe PTSS zijn veelomvattender dan bij een ‘klassieke PTSS’.

[post_grid id="6004"]